اگرچه اکثر مردم نام رادیاتور را شنیده اند، اما ممکن است از هدف یا اهمیت آن آگاه نباشند. به عبارت ساده تر، رادیاتور جزء مرکزی سیستم خنک کننده خودرو است. وظیفه اصلی آن نظارت و تنظیم دمای موتور خودرو و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است.
رادیاتور چگونه کار می کند؟
موتور یک وسیله نقلیه از طریق سوزاندن سوخت و ایجاد انرژی از قطعات متحرک زیاد آن نیروی مورد نیاز آن را به آن می دهد. این قدرت و حرکت می تواند مقدار زیادی گرما را در سراسر موتور ایجاد کند در این میان نگاهی به یک لیتر چند لیوان است داشته باشیم.
تخلیه این گرما از موتور در حین کار ضروری است تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود که می تواند منجر به آسیب شدید شود.
رادیاتور به از بین بردن گرمای اضافی از موتور کمک می کند. این بخشی از سیستم خنک کننده موتور است که شامل یک خنک کننده مایع، شیلنگ هایی برای گردش مایع خنک کننده، یک فن و یک ترموستات است که دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند. مایع خنک کننده از طریق شیلنگ ها از رادیاتور، از طریق موتور برای جذب گرمای اضافی موتور حرکت می کند و به رادیاتور باز می گردد.
پس از بازگشت به رادیاتور، پرههای فلزی نازک، گرمای مایع خنککننده را به هوای بیرونی که مایع داغ از آن عبور میکند، آزاد میکند.
هوای خنک از طریق مشبک خودرو به داخل رادیاتور جریان مییابد تا به این فرآیند کمک کند، و زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست، مانند زمانی که در ترافیک بیکار هستید، فن سیستم هوا را میدمد تا به کاهش دمای مایع خنککننده گرم شده و دمیدن کمک کند در این میان نگاهی به شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک داشته باشیم.
هوای گرم خارج از ماشین پس از عبور مایع خنک کننده از رادیاتور، در موتور به گردش در می آید. این چرخه تبادل حرارت برای حفظ دمای عملیاتی بهینه و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور، پیوسته است.
معاملات و مشوق های محلی
اگر در بازار خودروی جدید هستید، میتوانیم به شما کمک کنیم تا معاملات محلی و جدیدترین مشوقهای دلالان منطقه خود را پیدا کنید.
بهترین معاملات را پیدا کنید
اجزای یک رادیاتور
رادیاتور دارای سه قسمت اصلی است: هسته، درپوش فشار و مخازن خروجی و ورودی در این میان نگاهی به مدل لباس مجلسی حریر شیشه ای داشته باشیم.
درب رادیاتور
عکس: کریستین واردلاو
هسته بخش اصلی است که توسط یک بلوک فلزی بزرگ با ردیف هایی از باله های فلزی باریک تعریف شده است. اینجا جایی است که مایع خنککننده داغی که در موتور جریان دارد گرمای خود را آزاد میکند و رادیاتور آن را برای سفر بعدی خود به دور مدار تبادل حرارت خنک میکند.
درپوش فشار سیستم خنک کننده را آب بندی می کند و از تحت فشار ماندن آن اطمینان می دهد. این فشار برای عملکرد موثر رادیاتور ضروری است زیرا از جوشیدن و سرریز شدن مایع خنک کننده جلوگیری می کند./p>
مخازن خروجی و ورودی، مایع خنک کننده را پس از گردش در موتور به رادیاتور هدایت می کنند. این مخازن زمانی که مایع بسیار داغ است مدیریت می کنند.
یکی دیگر از اجزای اصلی رادیاتور خود مایع خنک کننده است. اگرچه این قطعه مکانیزه نیست، اما عنصر مهمی است که گرما را از موتور دور می کند و به رادیاتور اجازه می دهد کار خود را انجام دهد.
خرابی رادیاتور
یک موتور هر زمان که در هوای سرد کار می کند می تواند بیش از حد گرم شود. اما اگر رادیاتور خنک کننده کم باشد یا در یکی از شیلنگ های آن نشتی وجود داشته باشد، خطر گرم شدن بیش از حد به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
سایر خرابی های احتمالی رادیاتور عبارتند از خرابی ترموستات، مشکل مکانیکی فن، یا درپوش فشار معیوب که نمی تواند به سیستم فشار وارد کند و در نتیجه مایع خنک کننده سرریز می شود در این میان نگاهی به آموزش بستن روسری لاکچری داشته باشیم.
در هر یک از این موارد، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود و در نتیجه آسیب شدیدی به آن وارد شود.
برای جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، صاحبان خودرو باید از علائم خرابی رادیاتور آگاه باشند. علائم عبارتند از:
افزایش و کاهش غیرمعمول در دمای سنج خوشه ابزار
مشاهده یا بوی دودی که از زیر کاپوت خودرو می آید
هر مقدار مایع سبز رنگ (مایع خنک کننده یا ضد یخ) که در زیر خودرو جمع می شود
شواهد بصری از زنگ زدگی در اجزای سیستم خنک کننده
در صورت آشکار شدن هر یک از این علائم، یک مکانیک حرفه ای باید سیستم خنک کننده و رادیاتور را بررسی کند.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.